2012.02.02. 17:19, Közzétette: Kepes Károly
	
	Gyakorló önboncnok vagyok, így számomra  soha nem okozott nehézséget szembenézni korábbi, húsz-huszonöt vagy akár  harminc-harmincöt évvel ezelőtti önmagammal. Mindig is igyekeztem  tudatosítani kicsi és súlyos hibáimat, apróbb és nagyobb tévedéseimet,  piszlicsáré vagy „végzetes” mulasztásaimat egyaránt. Magamat elemezve  így nagyjából tudom, ballépéseim, netán bűneim közül melyek azok,  amelyeken
a)
: leginkább csak mosolyogni lehet; amelyekkel
b)
: érdemes komolyan szembenézni, okulni, tanulságokat levonni belőlük; illetve
c)
:  mi az, ami fájdalmas tényként, lelkiismereti problémaként elevenen él  bennem úgy, hogy valószínűleg soha nem vethetem ki magamból. E között a  három kategória között én elég jól érzem a különbséget, és bizony nem  vagyok hajlandó álmatlanul forgolódni amiatt, ami megmosolyogni való; és  ellenkezőleg, nem intézem el egy legyintéssel azt, ami erkölcsi  teherként nehezedik rám.
Bármennyire is fontos lehetett annak  idején, én a Komszomol (a szovjet kommunista ifjúsági szövetség)  keretében történt működésemet például nem tudom komolyan venni (tehát ez  a) kategóriájú vétség). Iskolatitkár-helyettesi rangig vittem,  ott ültem minden kedden a bizottságban, részt vettem a mozgalmi  életben, faliújságot szerkesztettem, vörös nyomolvasó voltam, és jó  mozgalmárhoz méltóan buzgó pártos cikkeket és dolgozatokat írtam –  gyermeteg komolykodással és léha könnyelműséggel. Később, bár másutt  dolgoztam, mint a megyei magyar lap mellett működő irodalmi stúdió akkor  már oszlopos tagja, a Kárpáti Igaz Szó Komszomol-szervezetéhez  tartoztam, s a szerkesztőség égisze alatt folyó kulturális élet  szervezésében részt véve, majd a fiatal tollforgatók irodalmi  mellékletét szerkesztve szépen kiöregedtem a kommunista ifjak sorából  (talán 26 év volt a korhatár), és pártlap-főszerkesztő apám kifejezett  kívánsága és nyomása ellenére a Szovjet Kommunista Pártba nem léptem be.
Holott (és ez már súlyosabb dolog) én  elég sokáig komolyan hittem a szocializmus eszméiben, sőt szovjet  hazafinak éreztem magam – bár egyre több fenntartással. Úgy gondoltam,  az eszmék helyesek, az elvek jók, követendők, csak érvényt kellene  szerezni nekik. A társadalmi egyenlőség és igazságosság, a lenini  nemzetiségi politika (ebben a nemzetiségek önrendelkezési joga), az  állam elhalása, a pénz megszűnése, a „mindenkitől képessége és  mindenkinek szükséglete szerint” elve, a nemzetközi szolidaritás, az  internacionalizmus és a világbéke gondolata – mind-mind csupa olyasmi,  amiben tudtam hinni. Csak lassan, fokozatosan ébredtem rá, hogy annak a  társadalomnak a keretein belül, amelyben élek, mindezek teljességgel  megvalósíthatatlanok.
Mai szemmel belátom, túl sokáig voltam  naiv, és azzal, hogy naivitásomban elfogadtam egy alapvetően  igazságtalan és hazug rendszer létezését, elkövettem a b)  kategóriájú vétséget. Ugyanakkor a rendszer visszásságainak és a hatalom  természetének a felismerése tett azzá, aki ma vagyok, így váltam előbb  gyanakvóvá, később elutasítóvá mindenféle hatalmi struktúrával és  ideologikus felépítménnyel szemben. A kiábrándulás évei során levont  tapasztalatok óvtak meg attól, hogy átessem a ló túlsó oldalára,  bedőljek a rendszerváltás után oly gyorsan kialakuló és terjeszkedő  nemzeti-keresztény kurzusnak, s az új struktúrákat szolgálva építsem  karrieremet. Bár beléptem és bizonyos munkát is végeztem a frissen  alakuló magyarságszervezetekben, egyre súlyosabb fenntartásaim miatt  idejekorán ki is faroltam belőlük. (Az elsőből, ma is legnagyobból,  például azért  léptem ki, mert 1994-ben elnöksége hivatalos  nyilatkozatban elhatárolódott egy  korábban gyűjtött, de akkoriban  publikált eredeti népi mondától (!) csak azért,  mert abban  Perényi-korabeli ugocsai szerzetesek parázna tetteiről esett  szó.)  Hitetlen létemre elmentem ugyan az ungvári református templom  újraavatására, de a „megtérésemen” fellelkesültek invitálását, hogy  legyek a húszas tanács tagja, köszönettel elhárítottam. Lelkesen  üdvözöltem, hogy a rendszerváltás utáni hivatalos Magyarország a  kormánypolitika szintjére emeli a határon túli magyarok ügyét, de szinte  Antall József első miniszterelnöki megszólalása pillanatában  megéreztem-megértettem: ha elkötelezném magam a tizenötmilliómagyarozó politikának,  az ugyanúgy béklyója lenne szabad gondolkodásomnak, kritikus  szemlélődésemnek és a szellemi szuverenitásnak, mint a korábbi  szovjetségem.
Innen persze még nem vezetett egyenes út  tényleges függetlenségemig: több kötöttségbe is belebonyolódtam, de  egyikbe sem olyan mértékben, hogy fokozatosan le ne tudtam volna fejteni  magamról valamennyit. Ez nyilván nem sikerült volna, ha nincs ott  tanulságul a saját múltam, a hetvenes-nyolcvanas évek tapasztalata,  például költői indulásom egy fájó pontja.
1979-es első kötetem megjelenéséig én az  irodalmat egyáltalán nem vettem komolyan: nem véletlenül akartam (a  szülői kívánalommal szembeszállva) mindenáron fizikus lenni: valahogy  ösztönösen ódzkodtam attól, hogy kisebbségi helyzetű  magyarsággyakorlóként lépjek ki az életbe (az apai példa sem volt  vonzó), a tudományok univerzalitása szebb távlatokkal kecsegtetett. A  versírást hobbinak, mulatságnak, kedvtelésnek tartottam, és húszéves  koromra összeírtam két vastag mappányi borzalmas zengeményt. Hogy  megírtam őket, az megmosolyogni való, ám hogy sok közülük, leginkább a  „tematikusak” (béke, forradalom, munka…) meg is jelentek, az már  komolyabb dolog, érdemes rajta elgondolkozni: miként és miért történt,  mire figyelmeztet; okulhatok-e belőle; minek kellett volna ellenállnom,  mivel szegülhettem volna szembe… Nos, ezek felett a b) kategóriájú  vétségek felett az önvizsgálatokat én elvégeztem, és arra jutottam,  hogy semmiképpen nem lett volna szabad a zsengéimet publikálni. Hogy  mégis hagytam magam (visszatérő motívum: apai ösztönzésre) belesodródni a  pártos szovjet költő szerepébe, az kétségkívül nagy hiba volt. Miután  azonban ezt a tanulságot levontam, újra inkább a dolog humoros részét  látom, és öniróniával kezelem akkori írásaimat. Húsz évvel későbbi  válogatott verseskötetem budapesti bemutatóján például azzal  szórakoztattam hallgatóságomat, hogy felolvastam azokból a darabokból,  amelyek garantáltan nem tartoznak válogatottjaim közé, meg sem lett  volna szabad írnom őket. Felolvastam például az első kötetemben szereplő  Lenin-versemet is (a közönség nem igazán vette a poént), de  keletkezésének a történetét nem meséltem el. Talán mert nem akartam  magyarázkodni, mentő körülményeket felhozni.
1977-ben történt, az akkor még a magyar  helyesírás szabályzata szerint nagy kezdőbetűkkel írandó nagy októberi  szocialista forradalom 60. évfordulója évében. Bár a rendszernek akkor  még szinte feltétlen híve voltam, a hatalmas felhajtás megfeküdte a  gyomromat. A brezsnyevi létező szocializmus nyakig ült a pangásban, az  üzletek kongtak, és eközben minden korábbinál nagyobb ünneplés folyt. Az  egészben számomra a Leninre való állandó hivatkozás volt a  legvisszatetszőbb, tudtam, hogy amit megélek, az nem az ő eszméinek a  megvalósulása. A lenini ideák akkor, húszévesen, számomra még tiszták és  sérthetetlenek voltak, és ez az egész csinnadratta, úgy éreztem,  mérhetetlen ellentmondásban van a forradalom vezérének személyével és  valódi szellemi hagyatékával. A november hetediki felvonuláson torkig  lettem az egésszel, és pár napra rá megírtam Lenin című, Ünneprontás  alcímű versemet: őszintén azt, amit akkor gondoltam. Így kezdődött: Nem akkor jutsz eszembe, / ha vitorlányi plakátokról / vigyorogtatnak le / vagy ha megafonokkal / ugattatják neved…
Az persze meg sem fordult a fejemben,  hogy publikáljam. De levélben elküldtem két kedves magyarországi  partneremnek (történetesen az egyik apám nyíregyházi, a másik szegedi  főszerkesztő-kollégájának volt a leánya – mindkettejükkel közeli,  bizalmi barátságban álltam).
Elég hosszú idő telt el, talán hónapok.  Mígnem apám egyszer tombolva jött haza. Micsoda őrültséget csináltam,  hogy tehettem ilyet: tönkre akarom tenni magamat meg őt is? Ha Szemenyuk  akarná, most kitörhetné a nyakunkat. Még hogy ünneprontás, meg vigyorogtatják, meg ugattatják!!?
A nevezett ideológiai titkár aznap  behívatta apámat, és az orra alá dugott egy hajtogatatlan papírra  készített tiszta, szép gépeletet, s magyarázatot követelt. Apám  megígérte, beszél velem. Itthon aztán emelt hangon számon kérte, miféle  vers ez, és minként kerülhetett a pártbizottság birtokába. Megmutattam  az eredeti kéziratot, és csak gondolkozás után jutott eszembe, hogyan  kerülhetett ki a házból: másolatát elküldtem két levelezőtársamnak.  (Mindketten meg is kapták, ezt utólag tisztáztam velük, és persze tőlük  nem került máshová…)
Mai fejjel persze azt gondolom, fel  lehetett volna háborodnom a levéltitok ilyen otromba megsértése miatt,  vagy mentegetőzve érvelhettem volna azzal, hogy a verset ugyan nem a  nyilvánosságnak szántam, ám lényegében mégis a lenini eszmék melletti  hitvallásom… Ehelyett megszeppentem, mert apám azt mondta, ez akár az  állásába is kerülhet, de ha csak pártfegyelmit kap, az is nagyon  hátravetné nemcsak az ő karrierjét, hanem a magyar lap ügyét is. Jóvá  kell tennem a dolgot. Mondjuk, egy „valódi” Lenin-verssel. Ha ezzel az  ígérettel állhat Szemenyuk elé, akkor talán megússzuk…
És én átírtam Lenint: plakátról  mosolygóra, megafonokból zengő nevűre (és persze az ünneprontó alcímet  is elhagytam). Meg is jelent jó párszor, első kötetemben ez lett a  húzóvers, amely miatt lektorok és szerkesztők elnézték a néhány  szerelmes zsengét. Elkövettem a c) típusú vétséget…
…Apám a halálos ágyán sok régi  történetet felelevenített, többek között ezt is. Elfogódott hangon,  szinte párás szemmel ecsetelte, milyen jó ember volt az akkori megyei  ideológiai párttitkár: eltussolta a dolgot. Nekem meg eszembe jutott a  közismert Lenin-anekdota: a Vezér sétált a parkban, amikor focizó  gyerekek eltalálták a lasztijukkal. A jóságos Iljics pedig visszarúgta  nekik a labdát. Holott közéjük is lövethetett volna.
 
Megjelent: Mozgó Világ, 2011/április
Furcsa idők voltak, vanna tapasztalataim! Azt hiszem, nem szabad elfeledni azoat az éveket és a fiatalok oítására beszélni kell róla!