Kedves Látogatónk! Hálásak vagyunk a bejegyzések olvasására szánt idejéért!
| |
A porból kiáltok!
Ne nézzetek
rám ferde szemmel,
tele van a lelkem félelemmel,
és nem vagyok más
csak egy ember,
sem szentéletű,
sem gazember.
Nem vagyok
pogány mint vazúl,
csak a föld porából gyúrt az Úr,
néha keservesen sírok,
néha buta verseket írok,
néha szeretnék még élni,
máskor a túlvilágra lépni.
De lelkemben halkan
cseng az ének
"szeretném ha szeretnének
s lennék valakié!"
| |
Munkatársaink honlapjai, blogjai






Baráti blogok:
| |
|
|
Blogoldal: ide lehet tartalmat feltölteni, írni! |
Életegyenletünk a Dante-paradoxon2011.07.09. 06:39, Turcsány Péter
Horkay Hörcher Ferenc új verseskötetéről)
Az esztétikum egymásba hajló hullámain hajózva,
mikor két kormányos találkozik,
meglengetik egymás felé zászlóikat…
Ez a költészet, mint egy erős lúgkioldó, a műfajok megkövesedett kontúrjait úgy oldja le beidegződéseink konvencióiról, hogy közben új poétikai-filozófiai textust teremt az
epika, a líra, a vallomás és az elemző gondolat műfaji határátlépésein berendezkedve. Elsősorban ezzel a hírrel jellemezhető Horkay Hörcher Ferenc új verseskönyve.
E kötet darabjait olvasva nem tudni, hogy a valóság pszichózisának tettenéréséről talál-e a költő érvényes szavakat, vagy a pszichózis valósága löki felszínre a korunk (és a középkoron túli generációk) életét tetten érő költeményeket?
Kibomló, nagy valóság-szeletek és igényes formakultúrájú költői narrációk egymásba kulcsolódó lánca tartja olykor szigorú, máskor ellazult figyelemben és fegyelemben magát az olvasót is. „A sötét erdő magad vagy” – írja le kötet-címadó versének konklúzióját a költő. De vele mondhatja a recenzens és az olvasó is: életegyenletünk ez a felvázolt és megnevezett Dante-paradoxon:
„Az emberélet útjának felén
nyíló sötét erdő a szerelem.”
„A rengeteg erdő foglya vagy.
És soha többé nem lehetsz szabad.
Hallva könyörgő szavaid
Rád küldi bibliai fenevadjait.”
„Csak kudarcom körülményeit mondom tollba” – szól a kötet invokáció-szerű nyitányában a költő (Most nem tudok verset írni), s ezzel már meg is határozódik a kötet egzisztenciális és antropológiai létállapota… De a kötetnek ezt a versét, sőt a címoldal közléseit is megelőzi egy aligha nélkülözhetetlen ajánlás: „Feleségemnek”, s ez a párra utaltság mindvégig megmarad a magányokat és társas többszöröződéseket kirajzoló vers-látleletek örvénylésében. A kötetzárás is őrzi a családot és a szerelmet (akár egymás ellenében is!) értéknek tekintő személyes létezés paradoxonját, mintha csak örökkön örökké folytatódó invokáció maradhatna ez a költészet:
„Ijedten imádkozik Dante, Beatrice ismét be-
zárul, időt kér, hogy kudarcotokkal magában
szembenézzen. Befejezetlen történetek hősei,
mindketten a kegyelem közös csendjére vártok.”
(A szenvedés értelme)
Mintha a Tündérsziget című eposz-töredék hősének, Hadadúrnak Vörösmarty által megénekelt tragédiája ismétlődne a kettévált lét, a „kettévált sziget” magára hagyott párjának internet-infernós változatában. Egymástól távolodó sziget ama valahai bibliai emberpár…
„… Dante egy másik Beatricét űz,
míg Betrice egy másik Dantét hódít meg.”
(Beatrice a világhálón kalandozik)
A Kétszólamú ballada antik drámákra emlékeztető dualitása maga is üzenetértékűvé válik, s csak a vers Ajánlásának szavaiban talál(hat) vélhetően egymásra a létezés-szakított pár: „hűtlenségünk a hűséggel perel”.
Lesz-e, lehet-e ebben a szerelemben és szerelemtől szabdalt diskurzusban katarzis? Kalandor-lét és megtartó lét egymás kiengesztelői (kiegyenlítői) lehetnek-e? A maghasadás utáni fúzió – az egzisztenciák síkján – a pszichikai térben megtörténhet-e ismét és ismét? És ha – például ebben az öngyötrő és öncáfoló (!) költészetben – meg is tudna történni, a valóság hogyan is tudná visszaforrasztani a szétvált sziget-világokat? Mi a mítosz, a magánmitológia és a társas étosz külön-külön élő és égető válasza ezekre a kötetnyi költeményt problémakörébe vonzó kérdésekre? Mítosz és (narratív, többnyire önmegszólító) költemény a feltáráson kívül visszahat-e a valós párkapcsolatra?
Megszólít-e minket is az egyik költeménynek az önmaga felé irányuló kérdése: „Fordítsd le magadban a történéseket! /Ne csak a színét, a visszáját is figyeld meg!” Ebben a verseskötetben a goethei Költemény és Valóság nagy dichotómiája válik elsősorban az irodalmiasságon túl-mutató egzisztencia tétjévé. Komolyan kell vennünk a hátsó borítón is megismételt figyelmeztetést:
„Mivel Dantenál a költészet öngyógyítás,
a szerelem pedig istenhez vezérlő kalauz,
a szerelmi költészet ima és önvizsgálat.”
(A szerelmi költészet veszélyeiről)
S amiről még szólnunk kell, ami még hátra van, háttérben kirajzolt, de előtérbe helyezhető ebben a költészetben, az egy jelentős fordulat például Arany János Családi kör című versének világlátásához képest. E versek nagy részében a költő Családi tükörben láttatja lelki valónk dinamikáját, egymásban forduló és fulladó egzisztenciánk sóvár éhségét, amelyben már nem képes a hamleti személy és világ önmagát szemlélni, hanem elsősorban is a társas lény egymásrautaltsága tekint itt magányosságában is vissza:
„Bár egy század
viharos jeleneteinek volt szemtanúja, a mi
tükrünk néma, nem árulja el az alakokat,
melyek benne mártóztak meg a kékarany
óidő ha bajaiban…”
„ – a tükör
ápol, takar, befed. Foncsoros szemébe
hiába is nézel, benne csak magadat szemlélheted.”
(Családi tükör)
Kudarcaink körülményeit veszi sorba ez a költészet, megváltozott belső és külső tájainkat, az elektronikus tér agresszióit és lehetőségeit (Saját történeted foglya), a nyaralás-idő, a metró- és vonatszerelvények kínálta intimitás tettenéréseit (Beatrice-retro), máskor pedig a szerelemmel azonosítható tánc megtestesülését, „a test metafizikáját” (A tánc: testek) éppúgy, mint a Szerelemszégyen idilljét (ld. a Táncrend című versciklust), s mindezekben a költő lelki s emberi szépségekkel sem marad adósunk. Gyermekkori emlékek, a családi nyaralás beszámolója, a szülők betegsége, a „gyermekkori gyöngédség” emléke teszi otthonossá – s így mondhatni konzervatívvá is - ezt a nagyon is 21. századelői költészetet. Milyen jó is egy a költő édesanyját megidéző gondolattal zárni versmustránkat, kötet- és egzisztencia-látogatásunkat: „Amikor /valamin gondolkozol, s hirtelen bevillan a megoldás, akkor abban a pillanatban ráláthaszt Istenre. /Úgy, ahogy a templomban sem, s arra az Istenre, aki képes elhitetni veled, hogy mégsem hiábavaló az életed…”
| |
|
|
Feltöltés: Bejelentkezés után középen az Új blogbejegyzésre kell kattintani |
| |
|
/

A webhely firefox alatt működik optimálisan, és flash player is szükséges!
Kérem szerzőinket, hogy - akinek nem esik nehezére - bejegyzését ossza meg közösségi.oldalakon (facebook, stb.) a látogatottságunk növelése érdekében. Köszönöm!
Észrevettem, hogy néhányatoknak apróbb nehézsége van a feltöltéssel, azok írását javítom, persze tiszteletben tartva az eredeti tartalmat, betűtípust.
Üzenem minden kedves regisztráltnak, hogy törvénybe ütköző bejegyzéseken kívül más tartalmat, hozzászólást nem moderálok!
Továbbá: ez nem íróóriások, zsenik kizárólagos portálja, szívesen látok amatőr szerzőket is, kérem ezt figyelembe venni.
Tisztelettel, barátsággal hívom azokat az amerikai, erdélyi, felvidéki, kárpátaljai, délvidéki olvasóinkat, akik bármely profilunkba vágó műfajban jeleskednek, hogy legyenek munkatársaink, regisztráljanak portálunkon.
Ha valaki az oldalsávokon, a fejlécen, vagy a láblécen szeretne elhelyezni valamit, kérem, hogy levél-csatolmányként küldje el
kkepes@gmail.com
címre.
| |
|

Az a regisztrált, aki nem tudja visszatartani az agymenését, a képre kattintva írjon egy mondatot.
| |
|
2025.02.23. 21:31
2024.12.08. 16:39
2024.11.16. 20:12
2024.08.27. 20:40
2024.07.02. 21:16
2023.12.07. 19:30
2023.07.09. 11:52
2023.04.08. 08:25
2023.02.12. 19:29
2022.12.24. 10:59
2022.10.26. 18:09
2022.09.17. 18:47
2022.05.22. 20:31
2022.04.09. 19:47
2022.01.13. 20:21
2021.12.04. 20:46
2021.11.28. 18:56
2021.10.06. 10:27
2021.09.25. 20:59
2021.07.26. 20:59
| |
|
|
Érdeklődéssel olvastam írásodat. Még nem volt szerencsém megismerni Horkay írásait, de felkeltetted érdeklődésemet! Köszönöm!