Csordás László: Áthúzni, letörni, eltörölni2015.07.27. 16:26 
	
	
	
	 
Egyre nagyobb visszhangot vált ki a fekete festékkel lefújt kétnyelvű  falunévtáblák, a lefújt és letört magyar nyelvű útjelzőtáblák ügye  Kárpátalján. Nem véletlenül, hiszen egy ilyen eset nagyon hamar túllép  önmagán: egyszeriben szimbolikus gesztussá válik. Ahogyan maga a tett,  úgy az azt meg-, illetve elítélő reakció is. Egyfajta próbatétel ez:  megmutatja, hol jár a mai zavaros körülmények között Ukrajna a  választott európai úton. 
 
A napisajtóban eddig megjelent cikkek zöme a következő kérdést veti fel:  vajon részegek vandalizmusa vagy pedig fizetett provokáció eredménye  volt ez a barbár tett? Úgy gondolom, ez a kérdésfeltevés pontatlan,  éppen a lényeget nem érinti, egyáltalán nem közvetíti a helyzet  súlyosságát. Hiszen könnyen belátható, hogy a részegség (nem indokként,  sokkal inkább indikátorként) vagy az előre eltervezett fizetett  provokáció voltaképpen egy gyökérből ered, mégpedig a másik, a számukra  idegen mélységes gyűlöletéből. Ezt támasztja alá, hogy a  helységnévtáblákon lévő ukrán nyelvű feliratok érintetlenek maradtak,  csupán a magyar nyelvű részeket igyekeztek áthúzni, letörni,  összességében eltörölni (a támadás több magyar ajkú települést is  érintett). 
 
A mániákus vak gyűlölet nagyon veszélyes dolog, ezt a történelmi  tapasztalatok már számtalanszor bebizonyították. A gyűlölködés  lehetetlenné teszi a józan érvelést, sőt már a párbeszédre való  törekvést is. Párbeszéd nélkül aligha létezhet valódi megismerés (egymás  kölcsönös megismerése és megértése), megismerés nélkül pedig hiába is  várunk a toleranciára. Holott ezek lennének az európaiság fogalmának –  néha mégoly megragadhatatlannak is tűnő és folytonosan válságba kerülő –  alapértékei. Semmiképp nem a rombolás, a másik nyelvi identitásának és  történelmi tudatának vandál módon történő meggyalázása, sőt ha egyetlen  lépéssel tovább megyünk, létének kétségbe vonása. 
 
A megismerés, a megértés, a tolerancia, a szabadság nem eleve adottak,  ezeket tanulni kell (megbecsülni is), különösen egy olyan országban,  amelynek csak a rendszerváltás utáni történelmében mennyi zavaros, az  európai értékekkel összeegyeztethetetlen dolog történt és történik jelen  pillanatban is. A tanulási folyamat persze nem fájdalommentes,  különösen itt, Kelet-Közép-Európában, hiszen ehhez félre kellene tenni a  mélyen gyökerező előítéletek egy jelentős részét, félre a gyűlölködés  retorikáját és civilizált emberek módjára szembenézni a történelem,  valamint a kollektív és egyéni emlékezet legsúlyosabb traumáival is. Ami  egyáltalán nem könnyű, de mindenképp szükséges, elkerülhetetlen  folyamat. 
 
Amíg ez a folyamat nem indul el a hétköznapok tapasztalatainak szintjén,  addig üressé válnak az európaisághoz való közeledés egyébként szépen  hangzó retorikai fordulatai. Addig jórészt megbántás és megbántottság,  sértés és sértettség lesz úrrá az ukrajnai mindennapokon. Meg persze a  félelem attól, hogy vajon mi történik holnap. 
  
 
	         
		 
	        
	       
 
		
 |