2013.03.23. 08:11, Közzétette: Kepes Károly
	
	Balla D. Károly
Titkos állampolgárok
Hónapok óta igyekszem ellenállni a  kísértésnek, hogy naplómban a Kárpátalján felélénkült  magyarellenességről írjak. Már februárban szörnyülködhettem volna a  vereckei honfoglalási emlékmű újbóli megrongálása miatt (egy szélsőséges  párt vezetői éghető anyagot öntöttek rá, és felgyújtották), és  folytathattam volna áprilisban, amikor az emlékmű újból az ukrán  nacionalisták céltáblájává vált (ezúttal feliratokat és horogkereszteket  festettek rá). De nem sokkal később Petőfi ungvári szobrát is  megcsonkították: kardjának kiálló részét egyszerűen lefűrészelték egy  hajnalon.
Nem akartam azonban ezekkel az esetekkel  foglalkozni, és erre több jó okom is volt. Az első afféle ostoba  babonás félelem: ha leírom, hogy szűkebb pátriámban soha eddig nem  tapasztalt mértéket öltött a magyarellenesség, azzal mintegy be is  teljesítem, változtathatatlanná teszem ezt a tényt, holott inkább  kételkedni szeretnék a valódiságában. A másik ok, hogy a sajtót hetekig  uralták a fentiekkel kapcsolatos híradások, nem gondoltam, hogy számukat  nekem is szaporítanom kellene. Ellenállásom legnyomósabb harmadik oka  azonban más természetű.
Ha írok az emlékművek rongálásáról,  akkor, miközben mélyen elítélem a vandalizmust és a nacionalista  indulatokat, aközben óhatatlanul a vélhető indítékokról is szólnom  kellett volna, megemlítve például azt, hogy mindeközben az ukrán nyelvű  sajtóban is megszaporodtak a szélsőséges hangok, újra és újra  felhánytorgatják nemcsak „a magyarok történelmi bűneit” (pl. Kárpátalja  1939-es visszafoglalásának bizonyos eseményeit), hanem azokat a vádakat  is megfogalmazzák, melyek szerint az itt élő magyarok nem tekintik  hazájuknak Ukrajnát, nem tanulják meg rendesen az államnyelvet,  voltaképp idegenek a lakóhelyükön, s ha valami bajuk van, Budapestre  mennek panaszkodni. Állandó témája lett ezeknek a cikkeknek – kell-e  mondanom – az Ukrajnában el nem ismert kettős állampolgárság is, amelyet  a kárpátaljai ukránok jelentős rétegei sérelemként érnek meg, s a  vehemensebbek persze azt is megfogalmazzák, hogy a magyarok, ha kell  nekik egy idegen ország állampolgársága, „akkor menjenek oda lakni”.
Nos, éppen azért nem akartam mindezzel  foglalkozni, mert a magyar vonatkozású tárgyi szimbólumok gyors  egymásutánban történt meggyalázásait és a nacionalista hangok soha eddig  nem tapasztalt felerősödését lehetetlen nem összefüggésbe hozni azzal,  hogy Magyarország elkezdte a határon túli magyarok visszahonosítását. Ha  viszont ezt az összefüggést nyilvánvalóvá teszem, akkor nem állhatok  meg félúton, ki kell mondanom: a kárpátaljai történésekért súlyos  felelősség terheli a magyar országgyűlést, kormányt, diplomáciát.  Illetve elsősorban persze azt a politikai erőt, amely hatalomra jutván a  nagy nemzeti nekibuzdulásban elmulasztotta a megfelelő egyeztetést, nem  mérlegelte eléggé körültekintően a lehetséges következményeket. Mindez  akkor is súlyos mulasztás, ha közben jóindulat és önzetlenség vezérelte,  de megbocsáthatatlan bűnné növekszik, ha önös érdekek is vezérelték  közben, nevezetesen az a szándék, hogy a politikai nemzetnek a határon  túli magyarokra való kiterjesztésével támogatókat, szavazókat szerezzen.  Ezt a feltételezést valószínűnek tartva akár úgy is fogalmazhatok, hogy  a törvényhozásban kétharmados többséget szerzett  Fidesz–KDNP-kormánykoalíció miközben látszólag szárnya alá veszi a  határon túliakat, valójában kiszolgáltatja őket a szomszédos országok  nacionalista erőinek.
Ez azonban igen súlyos vád, szerettem  volna elkerülni, hogy eddig eljussak gondolatmenetemben, ezért  meggyőztem magam, hogy az ukrán szélsőséges megnyilvánulásokért maguk a  megnyilvánulók a felelősek, nem lehet a dolgot a kiváltó okok  előidézőinek a nyakába varrni.
Óvatosságra intett az is, hogy a fent  említettek ellenére a kárpátaljai magyarok többsége lelkesen üdvözli a  visszahonosítás lehetőségét, számos érvet tudnak felhozni amellett,  miért fontos élniük ezzel a lehetőséggel.
Az utóbbi hetek eseményei azonban  egyértelművé tették számomra, nagy mulasztást követett el az, aki nem  számolt a várható reakciókkal, így hát akár jóindulat, akár önérdek áll a  magyar állampolgárság kiterjesztése mögött, következményei sokkal  súlyosabbak a gondoltnál.
Történt ugyanis, hogy az Ukrán  Biztonsági Szolgálat (SZBU) zaklatott, kihallgatott, állítólag meg is  fenyegetett többeket azok közül a magyarok közül, akikkel szemben  felmerült a gyanú, hogy letették a magyar állampolgársági esküt. A hír  bejárta a helyi és a magyarországi sajtót, a KMKSZ levelet írt az ukrán  elnöknek, amelyben magyarázatot kért, az SZBU törvényes intézkedésnek  nevezve elismerte a több személyre kiterjedő megkeresés és kihallgatás  tényét. Semjén Zsolt, a nemzeti ügyekben felelős  miniszterelnök-helyettes pedig az események után a következőket mondta a  magyar parlamentben: „Magyarország, a Kárpátaljai Magyar Kulturális  Szövetséghez hasonlóan, érdeklődéssel várja az ukrán állam magyarázatát,  hogy az ukrán biztonsági szolgálat miért zaklatott Kárpátalján élő  magyar nemzetiségű polgárokat”.
Érdeklődéssel várja. Nem diplomáciai  jegyzéket intézett, nem a budapesti ukrán nagykövetet kérette be, hogy  haladéktalanul magyarázatot adjon, nem az ungvári főkonzult utasította  erélyes helyi fellépésre, hanem érdeklődéssel várakozik.
No, hát ez nagyon-nagyon nem stimmel! Ha  ugyanis Magyarország komolyan gondolta ezt az állampolgárosdit, akkor  véresen komolyan kell vennie állampolgárai védelmét is, azaz ugyanúgy,  ugyanolyan határozottan kell fellépnie ez esetben is, mintha Budapestről  érkezett magyar állampolgárok csoportját vegzálták volna az ukrán  hatóságok.
Ha Magyarország egy ilyen esetben csak  érdeklődéssel várni tud, akkor, mondom én, süsse meg az  állampolgárságát, és az amúgy is igen sok mindenben kiszolgáltatott  helyzetű kárpátaljai magyarokat ne merészelje túszhelyzetbe hozni.
Persze van itt egy igen sajátos, de  enyhítő körülménynek aligha tekinthető ellentmondás. Nevezetesen, hogy a  kettős állampolgárságot el nem ismerő ukrajnai törvények miatt a  kárpátaljai visszahonosítottak valamennyien „titkos” magyar  állampolgárok! Ők maguk a kihallgatások és a nyomásgyakorlás ellenére  sem vallhatják be státusukat, és a magyar hatóságok sem szolgáltatják ki  őket, mert akkor a törvény talán valóban lesújthatna rájuk. Így hát  ukrán zaklatásban részesülnek, de magyar védelemben nem.
Nevezhető-e felelősen cselekvőnek az a  politikai erő, amelyik nem számolt ezekkel a következményekkel, amelyik  ilyen helyzetbe hozta azokat, akikért állítólag felelősséget vállal? S  akiknek a titkosszolgálati számonkérését éppen most fogadta nagy örömmel  az ukrán nacionalista párt, s biztatta a szolgálatot keményebb  fellépésre. Miközben egy szép májusi reggelre virradóan ismeretlenek  megrongáltak tizenötöt az ungvári magyar konzulátus előtt parkoló kocsik  közül…
De térjünk még vissza a jelenleg  kormányon lévők feltételezett motivációira, nevezetesen arra a széles  körben elterjedt nézetre, hogy a Fidesz–KDNP azért szorgalmazta oly  szívósan és azért vezényelte le oly erőltetett sürgősséggel a kettős  állampolgárság bevezetését, hogy a politikai nemzetet jogi értelemben is  kiterjessze Magyarország határain túlra, és a környező országokban élő  leendő magyar állampolgárok százezrei szavazati joghoz jutván a  jobboldali erők számára kedvezően módosíthassák a belpolitikai  erőviszonyokat.
Ez nagyon is megalapozott feltételezés,  hiszen egyfelől köztudott, hogy a határon túli magyarság konzervatívabb  gondolkozású, vallásosabb és fogékonyabb a nemzeti ideológiára, mint az  anyaországi, éppen ezért a magát a konzervatív-keresztény-nemzeti  értékrend letéteményesének hirdető politikai erő joggal számíthat a  határon túliak nagy többségének a támogatására; másfelől az is  nyilvánvaló, hogy mindazok, akik „ettől a kormánytól” kapják meg a  magyar állampolgárságot, érzelmi szempontból leköteleződnek és hálából  készséggel szavaznak majd a kormánypártokra. Mindez azzal járhat, hogy a  most hatalmon lévők akkor is hozni tudják biztonságos többségüket az  elkövetkezendő választásokon (akár évtizeden át), ha belföldi szavazóik  bázisa erősen megcsappanna.
Előfordulhat azonban, hogy a Fidesz–KDNP  számítása nem jön be. Mégpedig azért nem, mert a célcsoportnak  tekintett határon túliak körében nem a demokratikus minimumot  teljesíteni és bizonyos európai normákat betartani igyekvő kormánypártok  a legnépszerűbbek, hanem a nemzeti demagógiát harsogó, szélsőséges  nézeteket valló radikális Jobbik. Soviniszta és revizionista  propagandaszövegeik sok határontúlinak a „szívéből szólnak” (nyilván az  elszenvedett történelmi sérelmek és mai napig tapasztalható, gyakori  hátrányos megkülönböztetés miatt), így alighanem voksaikat is inkább  azoknak adnák, akik szájuk íze szerint beszélnek. Azonban a magyar  politikai erővonalaknak olyanfajta újrarendeződése, amely a Jobbik  megerősödéséhez vagy akár kormánypozícióhoz jutásához vezetne, igencsak  sok veszélyt rejt magában. Azok számára, akik ismerik a történelmi  példákat, és megfelelő tanulságokat vonnak le belőlük, akik felelősen  tekintenek az ország és a nemzet jövőjére, akik európai típusú  demokráciában gondolkodnak, azok számára világos, hogy egy efféle  szélsőjobboldali fordulat milyen súlyos következményekkel járhatna  Magyarországra nézve. Azaz: a határon túli szavazók tevőlegesen  elősegíthetik egy olyan erő térnyerését, amely visszafordíthatja  Magyarország európai integrációját, ellenségessé teheti  szomszédpolitikáját, felszámolhatja demokratikus társadalmi  berendezkedését, súlyos diszkriminációval sújthatja lakossága bizonyos  rétegeit, elüldözheti legjobb gondolkodóit stb. stb. Mindezzel akár  destabilizálhatja és „romlásba döntheti” az országot.
Vagyis: a határon túli magyar szavazók  nem Románia, Szlovákia, Szerbia vagy Ukrajna, hanem éppenséggel  Magyarország számára jelentenek nemzetbiztonsági kockázatot azzal, hogy  anyaországukban szélsőséges politikai erőket juttathatnak hatalmi  pozícióba.
Az a feltételezés pedig, hogy a Jobbik  népszerűsége a határon túli magyarok körében felülmúlhatja a Fideszét,  egyáltalán nem alaptalan. Kárpátalja esetében legalábbis nem az. A Kárpáti Igaz Szó  c. közéleti lap internetes portálja cirka másfél hónapja szavazást  indított arra nézvést, ha lenne szavazati joguk, melyik pártra  voksolnának olvasóik. A jelenleg már az ezer főt közelítő minta persze  nem reprezentatív, de azt mutatja, hogy egy nagyjából baloldalinak (!)  tartott lap online felületén a listát meggyőző fölénnyel a Jobbik  vezeti.
Ugyanilyen orientációról tanúskodik az a  tény, hogy mostanában két ifjúsági szervezet is alakult Kárpátalján (az  egyik Beregszászban, a másik Ungváron), s mindkettő a Jobbikéhoz igen  közeli elvek szerint fogalmazza meg hitvallását; tagjaik leginkább  főiskolai és egyetemi körökből toborzódtak. (Az egyik csoportosulás  rendezvényeiről hírt adó blog mottójában ez a mondat szerepel:  „Kárpátalja nem Ukrajna”.) Köztudott az is, hogy Kovács Béla, a Jobbik  EU-képviselője állandó irodát nyitott és tart fenn Beregszászban – a  város magyar lakosságának nagy megelégedésére. Nem túlzás hát  feltételezni, hogy Kárpátalján nem a jobb és jobbközép, hanem a  szélsőjobb a nyerő. (A témában járatos szakember, dr. Törzsök Erika  szociológus egy tévéinterjújában hasonlókat állított Székelyföldről: ott  nem Orbán Viktor, hanem Vona Gábor az etalon.)
Mindez valóban azt jelentheti, hogy a  Fidesz–KDNP elszámította magát, amikor saját pozícióinak a megerősítését  remélte a határon túli szavazatok várható begyűjtésével.
Összegezve: miközben nyilvánvaló, hogy a  visszahonosítás sokak számára erkölcsi elégtételt, a nemzeti  hovatartozást erősítő szimbólumot, a mindennapokban pedig praktikus  előnyöket (pl. utazási lehetőséget) jelent, aközben általános érvényű  hatása inkább negatív: egyfelől elmérgesíti a határon túli magyar  kisebbségek helyzetét lakhelyükön, másfelől, a szavazati jog  megadásával, negatívan befolyásolhatja Magyarország demokratikus  fejlődését. És akkor az EU-kifogásokról még nem is beszéltem….
A kárpátaljaiak „titkos”, láthatatlan  állampolgárságáról egyébként egy adoma jutott eszembe. A parasztember a  padon pipázva álmodozik, s mondja a komájának:
– Hej, ha nekem sok pénzem volna, aranyból lenne a csizmám.
– S ugyan mire mennél vele?
– Látnák rajtam az emberek, s irigykednének!
– Dehogy látnák, mire végigmennél benne a falun ebben a sárban, semmi sem látszana belőle.
– Nem addig van az, komám. Húznék rá egy gumicsizmát.
– De hát akkor senki sem látná.
– No de én vágnék a gumin egy lyukat.
– De azon meg befolyna a sár.
– Ugyan! Hát betömném szalmával!
Megjelent: Mozgó Világ, 2011/
június
Szomorú,hogy így van! Volna egy javaslatom! Adják vissza az elcsatolt területeinket, és mi mindenkinek adunk lehetőséget az anyanyelv használatához!!!!!