Faludy György: Pálládász2011.09.29. 07:30, Közzétette: Kepes Károly
Fényes László emlékének
Körszínháztól az Achilleionig
keresztények közt ő az egy pogány.
Nyomán káromlás röpdös, eb vonít,
tógája fülledt és bíbor magány.
Izzadt futások jázmin-szaga száll
fel melle szirtjén és vállgödrébe bú,
agyán kert nő vadul, mit nem kaszál,
halántékán páfrány a mélabú,
arcán kinn jég bőrzik, benn láz lobog,
úgy mint azén, kit sorsa régen űz,
de meg nem öl – s szemén a kárhozott
ember gőgjéből egy gyufányi tűz.
Megölték társait, Hypátiát
a nagytemplomhoz hurcolták és ott
kagylóhéjakkal hántották húsát
le testéről a krisztiánusok.
Azóta nem fél. Jöjjön a halál!
Üvegbokájú fény jár fürdeni
hűs homlokának fémtükör taván,
hol aszfodélosz-árnyak fürtjei;
gerince árboc, mely móló mögött
fut révbe; léptét bizton rója ki –
hadd pukkadnak meg láttán e dögök,
hogy él közöttük még egy római.
Mert átnéz rajtuk. Oszlopszentjüket,
kit úgy imádnak, látta még maga.
Zöldségeket beszélt a vén süket,
s farán mint cseppkő lógott bélsara.
Plátó lakmája helyett hitviták,
Szentlélektől az isten-lényegig!
S egymásra gyújtják Alexandriát
egy fogalomért, mely nem létezik.
S rabszolgaszabadítás! Felnevet.
Ily olcsón még nem izzadt a szegény.
De szent a munka s bért a fellegek
ura fizet, az Égi Vőlegény.
Hová az élet íze, illata,
ajkról a mosoly és arcról a báj?
A vélemények tarka piaca
helyett egy kátén kérődzik a nyáj.
Közös tüzön a gyanú mérge fő,
egymást gyilkolják örökös pörön,
s a vakhit sárga számuma elől
rózsapapucsban illan az öröm.
A léggyökér szót elvágták – halál
vár gazdájára – és a gondolat
vermelt magon csírázó ősz szakáll,
koravén sarj; elvész a föld alatt.
Ha máskor él, a nílusmenti kert
egy édeshangú tücske lehet ő,
a nagy athéni múzsának reszelt
combján lágyabb zengzettel felelő;
kocsmát s ingyenbort zengnek ajkai,
hetérát, kinn cinóber árnyalat,
haj, arc és öl – s vad csínyt a reggeli
utcák fehérjén, borzas fák alatt.
S ha ámbracsepp a tűnő napvilág:
e szép, bár olcsó égtől elköszön,
s ajkán neveddel hal meg, nagyvilág
s nem sejti, hogy utána vízözön.
De így? Költőik csak a püspökök
nemlétező erényét zenghetik,
Homérosz nem kell, Szapphó üldözött,
mit szóljon ő, ha versét elvetik?
A szépség gyanús, a szellem pogány,
így ül ködös víznél – túl messze part,
s csak ott, jövendő századok fokán
él egy népfajta, mely őt érti majd.
Kétségbe kell hát esni. Cháronát
hol lelje, íly Léthére szállani?
Elvész, mit ír. E tenger áron át
nem járnak, csak titánok lábai.
De vígaszul egy meddő életért,
ha borpincén ül, homloka körött
a szöcskecombú faunok és ledér
nimfák köröznek, mint az állatöv,
Apolló lantján néki recitál,
farával Vénusz ránevet – hiú
s merev nyaktartással testőrnek áll
melléje Nárcissz, egy gőgös fiú,
fülébe Pán tilinkón hízeleg,
álmára Lúna hajlik, szende fény:
eljöttek mind a halott istenek,
kísérni őt a bánat erdején.
S ha az óváros romsorán mereng,
hol zöld gyík surran s vad méhecske dong,
Szokrátész hősi árnya feldereng.
s Athén nagy napja gyúl, a napkorong,
amely alatt embernek lenni rang,
és este, ha a holt fürdőn bolyong,
homéri alkonyt lát: üvegharang
eget, kong-bong a mélabús kolomp,
tűz s tánc, hol lányok lenge teste ring,
a szirtről lent egy lant lágy hangja zsong,
s az íhlet fent, mint lassú sas kering –
ó klasszikus táj! Lelke elborong.
Egy tengervésznél Kárpáthosz foka
alatt vár rá a végső vízió.
– Nem értetted – bőg egy hang – ostoba,
mi az Egyház, a győztes víziló.
Álltál, míg éltél, sűllyedő hajó
farán, mint most, s a mélység kérve-kért:
„Ugorj be! légy hal! halnak lenni jó!”
Nem jössz, ember vagy – szólt gőgöd. S mit ért?
Fiad már hal lesz, boldog, bamba hal,
neked meg neszte szellem, élet-íz,
szabadság, szépség!
Hab jött, mint a fal,
s fölötte zölden összefolyt a víz.
(Budapest, 1948)
|
Nagy vers!