2011.09.29. 07:18, Fabó Kinga
I.
Személy nélkül rögzítettem valaha
mozdulatot szoborba elfalazva.
Most a szobor, s a mozdulat megéled:
Camille Claudel képében lép elébem.
Csápjaimat hiába nyújtogatom,
csápjait nekem kell letapogatnom,
csápjait behúzza mind, mutatkozik:
hogy ô ide nem szívesen tartozik.
Ónixból formálódó hullám íve1
készül lecsapni fölébe feszítve.
Nem zavarja, hogy a Szajna megáradt,
s szennyét-szégyeneit önti, hozzája.
Órjás hullámnyelv a földből mered ki.
A földön, a formálóját, tereli.
Szorítja, ahogy homorul2 fölébe,
feszítve az ívének, az ölébe.3
Körhangzótól dús falak közt, oldalaz.
Hallja azt is, amit nem is mondanak.
Ahogy ő egy mozdulatot odavág.
Nem tudhatni soha lesz-e folytatás.
A lakásban márványtömbnek dől neki,4
mert ô onnan nem szívesen jönne ki,
zavarában a márványba bezárva
külön a táncospár,5 külön a tánca.
Ajtót nyitni eddig sem volt szokása,
bedeszkázott ablak mögül formázza
üti-veri, szét az összes szobrait,
mígnem ezzel szoborrá lesz maga is.
II.
Porcelánba önti testét
testtel, a lélek itt kevés,
egyensúlya oly törékeny
borul, ernyőt bont fölébe,
lesből-résen mint a sáncok
futnak föl rá a hullámok,
– mozdulat peremet ér,
feszül: felfüggesztett kép.
Egyensúlyából kibillenni készen
a keringőző szoborpár megéled.
Forog, a súly összpontosul a nőre:
külön a pár, a tánc, a keringőbe’. 6
Elán zárja porcelán, szétveti
személyisége széleit.
Hömpölyög megáradottan, szélesen
úszik vele, rajta összes szégyene
Hullám című szobra
2 tükörként (is)
3 homorulat, hajlat, mélyedés (is)
4 nekifog, nekitámaszkodik, nekitántorodik
5 Keringő című szobra
6 Szorul bele, benne megszorul.
Szeretettel gratulálok: Mani