2011.06.15. 04:32, Turcsány Péter
Anch’io
Juhász Gyula csak később, a Trecento című versben 1912 táján írja meg majd a Szent Ferenc-i magatartás-fordulat hasonmás-ideáihoz történt elkötelezettségét, s ugyanakkor az éles tragédiákat sejttető Sandro Botticelli-szonettet is, ahol a művészetről való teljes lemondással is kacérkodik, de már korábban is hasonmás-kereső képekre, önálló élet-párhuzamokat felmutató versekre bukkanhatunk, amelyek már teljes hasonmás-világgal fejezik ki az egyetemes szelídség, és szépség-vágyakozás világát:
Mint magányos veréb a szürke porban,
Szürke betűkben élek én magam,
A napot nem nézem, csak áldozóban,
Áldozó napnak szép bánata van.
(Imitacio Christi.., 1909)
S mily különös, a Görög elégia című verssel mintegy lezárva egy korábbi hasonmás-korszakot ekkor indulnak útjukra a Reneszansz-szonettek és költemények:
„Szűz rokonom, ki néma boltívek közt
Fehéren éltél, mint Jordán hava.
Ki nem kímélted testedtől a vesszőt,
Beáto... voltál boldog valaha?
.......................................
............................ De bús falak homályát
Derűs lelked álma ragyogja át
S megértem szűzeid bús mosolyát.”
(Beato Angelico..., 1909)
Mintegy interszubjektális univerumban születnek ezek a múltat is és projektáltan önmagát is megszólító verssorok. Még hangsúlyozódnak a hasonlatban kifejezett azonosságok, kifejező a „szűz rokonom” megszólítás, miként a következő versben lelki igazságtartalommal hangzik el a Corregio híressé vált mondatára történt utalás: „én is oly művész vagyok” (Anch’ió sono pictore). Erről az élményről egyébként Anch1ió címmel önálló, vallámásos verset is írt Juhász Gyula.
„Véred a bíbor és vágyad a kék!
Giorgone, én is oly művész vagyok,
Az én szonettem is arany nyakék,
Melyet vágyak könnyével áztatok!”
(Giorgone, 1909)
E témakörhöz tartozik még a Gioconda című, Fra Filippó életérzését megvilágító költemény is. Ezekben a versekben a rokonérzéseken túl állíthatjuk, hogy a később, a század harmincas éveiben Jaspers által közismertté vált gondolatkísérlet tanúi lehetünk, amit a legpontosabb kifejezéssel: „az egzisztencia megvilágításának” nevezhetünk. Sőt a hasonmás-megkettőződés oszcillációs élményével gazdagodva mondhatjuk, hogy juhász Gyula ezidőben már kialakított kompozíciós technikája, a névmáshasználatában és igeidő-strukturálásában megmutatkozó költői gyakorlata éppen a későbbi filozófiai felismerést előlegezi meg művészi-költői eszközökkel, ihletetten.
Az ebben az időben megtalált tudást és kialakított alkotói módszert már sosem felejti el, de hatványozottabban alkalmazza majd több verstípusában is a későbbiekben. (Így szólt Michelangelo, Floubert emlékének, Velasquez halála, Önarckép Vincent van Gogh levele testvéréhez stb.)
Kersztül-kasul nem szünnek majd meg az önutalások és egzisztencia-megszólítások ebben a költészetben. A hasonmás-élmények néhol önerősítőek, néhol önleleplezőek, olykor pedig oly mélységeit hozzák felszínre a fájdalomnak, amit már-már csak a C. G. Yung által megfogalmazott un. árnyék-énnel történő találkozások hozhatnak meg a személyiség számára:
„Hogy szent az írás és vér a tinta,
Hogy könny és vér, azt érzem és tudom
S a gőg szavát is szíved sírva írja
S nem tudsz megállani a bús uton,
A mély uton, mely a magáényba úgy visz,
Mint temetőbe özvegyet a gyász,
Betűk a fejfák itt és vértanúid
Nyugosznak erre s nincs föltámadás.”
(Floubert emlékének)